Plato ispred zgrade Gradske uprave u Kragujevcu u subotu je bio svojevrsni festival nostalgije. Ovde je naime, više od stotinu vlasnika automobila proizvedenih u nekadašnjoj Zastavi ponosno predstavilo svoje ljubimce.

Mnogi od njih, proizvedeni kasnih šezdesetih i ranih sedamdesetih godina prošlog veka i danas izgledaju kao da su upravo izašli ispod čekića starih majstora nekadašnjeg giganta jugoslovenske industrije – Fabrike automobila “Zavodi Crvena Zastava”.

“Fića nije auto, to je ljubav, način života. Fića je druženje koje nema kraja”, kaže Bojan Milutinović, Kragujevčanin čiji je automobil najstariji na izložbi, a napravljen je 1965. godine.

Bojan potvrđuje da je od Fićinog rođendana 18. oktobra davne 1955. godine sa proizvodnih traka sišlo 923.487 primeraka ovog automobila.
Kupovina Fiće za radnika socijalističke Jugoslavije predstavljala je neku vrstu potvrde o uspešnosti karijere. Danas cena ovog automobila, u zavisnosti od stanja, ide i do više hiljada evra.

“Kec” je ono najbolje što je Zastava dala. Kragujevac – Kilimandžaro, ekspedicija je koju ceo svet pamti”, kaže Boža D. Beograđanin sećajući se legendi jugoslovenskog automobilizma. “Nikome to 1975. na pamet nije palo. Nema fabrike automobila koja je bila spremna da krene do Kilimandžara”, tvrdi ponosni vlasnik “Stojadina” proizvedenog u godini slavne ekspedicije.

Kada je iz kragujevačke fabrike domaće i inostrano tržište krenuo da osvaja Zastava 101, popularni “Stojadin” ili “Kec”, bio je jedan od prvih “hečbek” modela na svetu. Danas je ta varijanta putničkog vozila dominantna na evropskim putevima. U raznim vezijama od 1971. do 2008. godine proizvedeno je 1.045.458 Stojadina.

Jugo je model iz Zastavinog programa koji je otišao najdalje. Projekat Yugo – America u predvečerje SFRJ predstavljan je kao posao stoleća. “Temperamentni štediša”, kako je nazvan u reklamnom sloganu, osvajao je probirljivo tržište SAD, a za njegov volan sedao je i legendarni Brus Vilis. Yugo se pojavio u više od dvadeset holivudskih filmova. Prvi proizvedeni “Jugić” poklonjen je Josipu Brozu Titu prilikom njegove posete Kragujevcu 1978. godine.

“Jugo kabrio je moj auto. Zauvek. Prošao sam više od 600 kilometara od Zagreba do Kragujevca. Svugde samo osmesi, pozdravi. Ponosim se mojim Jugom”, kaže gost iz Hrvatske, prezadovoljan prijemom u Šumadiji koju posećuje prvi put.


Model Florida zamišljen je kao automobil srednje klase namenjen pre svega izvozu ali i bolje situiranim Jugoslovenima. Bila je to, ispostavilo se, kruna proizvodnje jugoslovenske auto industrije i labudova pesma zemlje koja će u krvi nestati samo par godina od kako je prva Florida napustila fabričke kapije 1988. godine. Florida je nadživela Jugoslaviju ali su snovi o osvajanju sveta ostali samo snovi.

Poslednji model proizveden u krgujevačkoj Zastavi 2008. godine bio je Jugo. Ispraćen je suzama radnika, a većina još pamti sliku uplakanih majstora koji na haubu poslednjeg Jugića lepe traku sa mašnom i natpisom “A sad’ adio”.
Ekonomske i društvene prilike u konačnici nažalost nisu bile naklonjene Zastavi. To međutim nije sprečilo da legenda živi.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *