Pripadnici ariljerijsko-raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije svaki 30. septembar obeležavaju u znak sećanja na isti datum iz 1915., kada je artiljerac srpske vojske Radoje Raka Ljutovac iz topa u Kragujevcu oborio nemački avion.

U istoriji vazduhoplovstva Srbi su bili prvi u tri stvari.

Prvi avion koji je srušen u istoriji svetske ratne avijacije oborio je pre ravno 99 godina iznad Kragujevca srpski vojnik, zvao se Radoje Ljutovac.

Drugo – vojni pilot, koji se u istoriju svetskog vazduhoplovstva upisao kao prvi koji je poginuo na ratnom zadatku, takođe je Srbin. Bio je to Mihailo Petrović.

Nastradao je u Prvom balkanskom ratu kada je ispao iz aviona kojim je upravljao.

A treće – famozni, “neoborivi” i “nevidiljivi” F-117, oborili su pripadnici Vojske Jugoslavije u ovo vreme pre 15 godina. Najmoderniji bombarder je pao i to je bio šok za najveću vojnu silu. “Stelt” je završio u srpskim njivama.

Tako su Srbi i treći put, zvanično, ušli u istoriju vojne avijacije.

Zapisano je, i tako će zanavek ostati, da je svaka moć sklona rušenju, i da ponekad slabiji može jačem protivniku da zada udarac koji će pamtiti.

Da se srpski vojnici nikada nisu predavali neprijateljima, ma koliko oni bili nadmoćniji, govore zapisi o bombardovanju Kragujevca, koji su kao centar vojne industrije, tokom 1915. godine u tri navrata napale eskadrile austrougarske vojske. U to vreme nije postojalo pravo protivavionsko oružje. Zato su majstori u kragujevačkoj Vojnoj fabrici trofejne poljske topove zarobljene u balkanskim ratovima montirali na okrugle drvene platforme, i popeli ih na obližnje brdo da brane grad. Bombe bacane iz aviona su nanele velike štete i pobile mnogo ljudi.

A onda je 30. septembra redov iz Prvog voda Radivoje-Raka Ljutovac dvogledom ugledao tri aviona koji kruže iznad grada. Nanišanio, opalio i postao slavan.

“Verovao sam u svoju ruku i iskustvo iz artiljerije. Avion se ukazao na spravi za nišanjenje. Eto srećnog trenutka. Sada treba biti miran, staložen. Tren-dva i moja ruka povlači obarač. Iz cevi je suknuo plamen. Istog trenutka avion se zateturao, iz njegovog trupa izbio je gust dim. Zatim je krenuo ka zemlji”, pričao je kasnije, kada su ratovi već bili iza njega, junak Raka obilazeći škole i javne skupove.

Vojnik Ljutovac je iz običnog topa srušio avion ‘Dajmler’, koji je pao u sam centar Kragujevca, u glavnu ulicu, baš ispred kuće u kojoj se nalazio štab Vrhovne komande. Istorijska dokumenta kažu da je on, čim je video šta je uradio, uzjahao konja i u galopu se sjurio u grad.

Ostalo je zabeleženo da se probio kroz masu radoznalog naroda koji je gledao avion u plamenu, stao mirno i vojničkim pozdravom odao poslednju poštu neprijatelju, poginulom pilotu Fon Šeferu i njegovom pomoćniku Otu Kišu.

Raka Ljutovac

Šest dana kasnije, za svoj podvig, on je odlikovan Ordenom Karađorđeve zvezde sa zlatnim mačevima. Kasnije je prešao put preko Albanije, preživeo proboj Solunskog fronta i dobio još dva odlikovanja. Kada je skinuo uniformu, Radoje Ljutovac, prvi svetski protivavionac, otvorio je trgovinsku radnju u Trsteniku, i živeo skromno do kraja života. Umro je u 81. godini, 25. novembra 1968.godine.

Datum kada je on oborio austrougarski avion, uzet je za slavu Protivavionske artiljerije Kraljevine Jugoslavije. Isti 30. septembar je i danas Dan Artiljerijsko-raketnih jedinica Vojske Jugoslavije.

Prva žrtva ratnog vazduhoplovstva, od kada se letilice koriste u borbene svrhe, je istovremeno i prvi Srbin koji je postao vojni pilot. Mihailo Petrović, rodom iz šumadijskog sela Vlakče kod Stragara, u blizini Kragujevca, završio je kao pitomac Pilotsku školu “Farman” koja se nalazila u blizini Pariza.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *