U Kontakt galeriji Studentskog kulturnog centra u Kragujevcu večeras će , 5. marta, sa početkom u 20.00 sati, biti otvorena izložba umetničkih dela Katarine Vasiljević pod nazivom ” (Ne)deljiva celina”. Izložbu će otvoriti Bogdana Perović.
Katarina Vasiljević (2000. Kragujevac ) završila je osnovne akademske studije grafičkog dizajna na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu 2022. godine i master akademske studije na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na smeru novi mediji, u klasi profesora Vladimira Nikolića, 2023. godine. Aktivno je izlagala na mnogobrojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Realizovala je jednu samostalnu izložbu ,,Zapisi van vremena i sveta” 2023. godine u Malom likovnom salonu u Kragujevcu. Deo je organizacionog tima umetničke rezidencije ,,Art Camp Tangente’’ u Nemačkoj.
Šta suštinski određuje neki entitet? Da li odvojeni delovi postaju celina za sebe? Koji delovi se mogu oduzeti ili dodati, a da inicijalna svojstva dela ostanu ista? Koje su mere definisanja umetničkog dela kao celine, konačnog i nedeljivog?
,,(Ne)deljiva celina’’ predstavlja vizuelnu manifestaciju teorija deljivosti atoma, koja je bila polazna osnova za nastanak ovog rada. Mereološke teorije bave se proučavanjem odnosa između celina i njenih delova, problema deljivosti i granica deljivosti. Kroz rad se ispituje mogućnost primene mereoloških principa na umetnost. Integracijom dve različite discipline, izabranim tehnikama, sagledavaju se hipotetička ontološka pitanja kroz novonastale okvire.
Odnos delova i celine se može posmatrati kao fundamentalna ontološka relacija. Rad, preko intervencije video snimaka, grafika i fotografija, ima cilj da istraži kakav je i kako se odigrava proces rastavljanja celine na delove, kroz jedinstveno estetičko iskustvo. Koncepti delova i mesta su usko isprepletani i doprinose našoj prostornoj spoznaji i organizaciji. Kroz arbitrarne okvire mereoloških teorija, ističe se ideja da proces izdvajanja određenih delova dovodi do stvaranja novih i/ili gubitka određenih karakteristika starih.
Dvokanalna video instalacija se zasniva na relaciji prostora i ljudi, kao metodološkog postupka subjektivne percepcije stvarnosti. Prvi ekran prikazuje predstavu stvarnosti, video u svojoj nepotpunoj formi, iz kojeg su izvučeni određeni elementi, prikazani na drugom ekranu. Izolovani fragmenti, iako u odnosu sa prvim ekranom, ponašaju se i kao samostalni video snimci, naglašavajući da su ti delovi odvojeni od celokupne strukture.
Belina kvadrata ostavlja prostor za kontemplaciju i predstavlja stabilne elemente u (ne)stabilnom prostoru. Kvadrat postaje posrednik između nas i prostora koji posmatramo. Izuzet prostor stvara kontrast između nestalnosti ljudi i statičnosti kadrova. Subjektivnim beleženjem svakodnevnih radnji ljudi u prolazu, radu se pristupa više poput gledaoca nego snimatelja. Kao Vertovljevo mehaničko oko ,,pokazujem vam svet onako kako ga samo ja vidim’’.
Istraživanje ontologije fragmenata pruža uvid u prirodu složenosti, pojave i međusobne povezanosti entiteta. Takođe, bližim razumevanjem ontološkog statusa, granica i odnosa entiteta, istražuje se priroda postojanja u domenu fragmentacije.
Katarina Vasiljević
Grupne izložbe:
2023. ,,NEKO KOGA (NE)ZNAM’’, Fist18 Festival, Beograd
2023. ,,SuitCase’’, Kunstraum Tangente, Vasenthien, Nemačka
2022. ,,Without restrictions’’, Kunstraum Tangente, Vasenthien, Nemačka
2022. V Međunarodno bijenale grafike, Dom kulture, Čačak
2022. 16. Međunarodni bijenale umetnosti minijature, Kulturni centar Gornji Milanovac
2021. Izložba fotografija ,,Ispod kože’’ galerija ,,Podroom’’ i KC ,,Magacin’’, Beograd
2021. Bijenale mladih, Konak kneginje Ljubice, Beograd
2021. Izložba Male grafike ,,Kreativno utočište’’, Galerija Grafičkog kolektiva, Beograd